Les habilitats socials són conductes que faciliten la relació interpersonal de forma no agressiva ni inhibida sinó assertiva. Aquestes conductes hàbils requereixen, prèviament, unes capacitats cognitives, com per exemple tenir pensament alternatiu, conseqüencial i sobretot de perspectiva, que significa saber-se posar en el lloc d’un altre. Igualment, l’habilitat social implica control de les pròpies emocions i algun entrenament de la motricitat. Però, ineludiblement, les veritables habilitats socials requereixen una maduresa moral corresponent a l’edat de cadascú. Sense aquesta maduresa moral, les habilitats es converteixen en manipulació i cinisme.
són conductes verbals i no verbals que faciliten una relació interpersonal assertiva. En anomenar-les “conductes” volem dir que han de manifestar-se exteriorment i de forma estable, és a dir, que la persona actuï normalment així, tot i que tingui de tant en tant alguna fallada. Diem que aquestes conductes poden ser verbals i no verbals. Són “verbals” perquè la major part de la nostra comunicació d’idees es fa mitjançant les paraules. No tan sols cal utilitzar paraules expressives i correctes, sinó dir-les amb el to adequat (el to de broma fa canviar el sentit de les paraules, un to acerat o glacial pot agreujar molt la serietat d’unes paraules de retret, etc.) i fer-ho en el moment oportú. Són conductes “no verbals” perquè bona part de la comunicació, principalment en els seus aspectes emocionals i afectius, es fano verbalment: per la mirada, somriure, gestos de la cara i mans (per exemple una carícia, o una amenaça) i distància entre els interlocutors: per ser socialment hàbil cal aprendre a captar aquests missatges no verbals i a emetre’ls oportunament.
Posar exemples d’habilitats socials és esmentar qualsevol conducta hàbil de comunicació interpersonal. Per exemple, saber escoltar (hi ha gent que sent però no escolta), saber demanar un favor (hi ha persones que tenen por de demanar-lo i n’hi ha que l'exigeixen), saber elogiar el que està ben fet, saber disculpar-se per alguna cosa mal feta (hi ha gent que no es disculpa, per timidesa; n’hi ha que no es disculpa per orgull; n’hi ha que es disculpa agressivament i provoca una nova discussió), saber dir que “no”, saber presentar una queixa i saber rebre-la, saber mostrar desacord (hi ha qui no està d’acord amb una crítica a un altre, però calla i riu; hi ha qui no està d’acord amb l’aspecte d’un altre i li diu que està elegantíssim per riure-se’n al darrere), saber negociar o posar-se d’acord amb qui s’estava en desacord (és l’habilitat social reina, la més difícil), saber expressar els sentiments propis, saber fer front a la por, o al ridícul, o al fracàs.
Assertivitat es defineix com dir o fer allò que penso sincerament, el que em sembla més just, però sense faltar als drets dels altres. Està molt relacionada amb la sinceritat, amb la valentia i amb el respecte. D’acord amb una antiga tradició, es podria definir l’assertivitat com la valentia cortesa o cortesia valenta. Som persones assertives quan una cosa no treu l’altra.
TEST DE L'ASSERTIVITAT ( Adaptació del Test de Gambril i Richey). Extret de la pàgina web: http://www.xtec.net/~samoros/UDIP/na3/act16na3.htm
- Gens
- Una mica
- Força
- Molt
- Moltíssim
Grau de malestar | Situació | Probabilitat de resposta |
| Dir que no a algú que et demana que li deixis diners | |
| Fer lloances a un amic | |
| Demanar un favor a algú | |
| Resistir la pressió d’un venedor que et vol vendre alguna cosa | |
| Disculpar-te quan t’equivoques | |
| Haver de dir que no a una entrevista o cita | |
| Admetre que tens por d’alguna cosa i demanar ajuda a algú | |
| Cridar l’atenció a alguna persona que fa o diu alguna cosa que et molesta | |
| Reclamar augment de sou o paga | |
| Admetre la teva ignorància en determinat tema | |
| Dir que no a algú que et demana que li deixis la moto | |
| Fer preguntes personals | |
| Fer callar a un amic massa xerraire | |
| Demanar una crítica constructiva | |
| Iniciar una conversa amb algú que no coneixes | |
| Dir “floretes” a una persona amb la qual tens una relació íntima | |
| Sol·licitar una entrevista o una cita a una persona | |
| Demanar una entrevista per segona vegada , perquè el primer cop vas ser rebutjada | |
| Admetre que potser hi ha hagut alguna confusió en un tema que s’està discutint i demanar que s’aclareixi | |
| Demanar feina | |
TOTAL | | TOTAL |
| |
A continuació , tapant les respostes de la part esquerra, torna a realitzar el qüestionari tot pensant en la probabilitat amb què tu actuaries si et trobessis en aquella situació , d’acord amb la següent puntuació:
- Ho faig o faria sempre
- Ho faig o faria generalment
- A vegades sí i a vegades no ( meitat i meitat)
- Ho faig o faria poques vegades
- No ho faig mai
Finalment suma el total de cada columna .
Per analitzar els resultats del test has de sumar el total de punts de la columna “ Grau de malestar” i la columna “Probabilitat de resposta “ per separat.
El significat dels punts de cada columna és el següent:
Entre 20 i 50 punts
Ets una persona molt assertiva. Només necessites millorar alguns detalls, com els ítems on hagis contestat 3 ó 4
Entre 50 i 80 punts
Necessites millorar la teva assertivitat globalment però tens determinats trets molt assertius , sobretot els que hagis puntuat amb un 1 o un 2
Entre 80 i 100 punts
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada